Americké firmy nezajímá, co všechno umíte – chtějí vědět, jak vyřešíte jejich problém
Josef Scharfen, CEO společnosti Hydra Consulting, poskytl tento rozhovor pro společnost Accace, která se zaměřuje na poradenské a outsourcingové služby.
Hydra Consulting je partnerem společnosti Accace právě pro poradenské a BPO služby ve Spojených státech, kde podporujeme evropské firmy v jejich plánech na expanzi. Jaké výhody americký trh nabízí a co může evropské investory naopak překvapit?
„Americké firmy jsou mnohem přímočařejší. Nejde o to prezentovat výhody vašeho produktu, ale znát problémy vašeho partnera a nabídnout mu řešení.“

Co vše se skrývá za názvem Hydra Consulting? S čím se na vás klienti mohou obrátit?
Když jsem před lety vybíral název společnosti, zvolil jsem Hydra Consulting právě s ohledem na mnohostrannost, kterou za tímto slovem vnímám. Chtěl jsem vybudovat společnost, která se pro klienty stane „one-stop-shop“ při jejich expanzi do USA.
Sám jsem v rámci své první firmy dovážel do USA zboží z Evropy a často jsem narážel na nové a neznámé situace. Hodně jsem se naučil, ale také udělal řadu chyb. Dnes pomáhám našim klientům těmto chybám předcházet. Klienti se na nás mohou obrátit nejen s vyřízením investorských E2 víz, daněmi nebo HR, ale třeba i s nastartováním prodejů v USA ještě před tím, než relokují. Jde o skvělou příležitost, jak si otestovat tamní trh bez nutnosti budovat vlastní obchodní tým.
Chtěl jsem vybudovat společnost, která se pro klienty stane „one-stop-shop“ při jejich expanzi do USA.
Mnohé firmy expanze do USA láká. Kdy je ten správný okamžik založit si v USA pobočku?
To je velmi individuální. Záleží, zda se jedná o výrobní firmu, nebo poskytovatele služeb, a také na odvětví. Například doplňky stravy či zbrojní průmysl jsou silně regulované sektory, kde se bez americké entity neobejdete od samého začátku.
Dalším úskalím je pojištění odpovědnosti – evropské pojišťovny obvykle nerady pojišťují podnikání v USA. Navíc americké firmy často vyžadují spolupráci s lokální entitou podle tamního právního systému.
Nemáte-li v USA entitu, ale máte již první klienty, může být překážkou i taková zdánlivá banalita jako proplacení šeku vystaveného na evropskou firmu. Jednomu z našich klientů trvalo proplacení takového šeku měsíce. Po založení americké pobočky to zvládl v řádu dnů.
Chci tím říct, že dříve či později na nutnost založení pobočky v USA narazí každá firma, která to s expanzí myslí vážně.
Mnohé firmy expanze do USA láká. Kdy je ten správný okamžik založit si v USA pobočku?
Našim klientům vždy říkáme, ať se soustředí na to, kde jim založení firmy dává smysl z hlediska logistiky a blízkosti ke klientům – ne nutně podle daňových výhod. To mohou nechat na nás.
Podmínky se stát od státu liší, ale častěji rozhodují jiné faktory. Například výrobní firmy často míří do Ohia nebo Michiganu. Technologie, AI a startupy se zase soustředí v Delaware, Texasu, Kalifornii nebo Severní Karolíně – kvůli přístupu k talentům, investorům nebo klíčovým partnerům.
Dříve či později na nutnost založení pobočky v USA narazí každá firma, která to s expanzí myslí vážně.
S jakými náklady na založení a provoz pobočky je potřeba v USA počítat?
Založení firmy je v USA relativně jednoduché a levné – poplatky se pohybují v řádu stovek dolarů v závislosti na státě. USA jsou otevřené investicím a podnikání. Co už ale levné není, jsou provozní náklady, především náklady na HR. Pokud firma v začátku funguje v omezeném režimu a neinvestuje hned do zaměstnanců, může udržet provozní náklady do $5,000 ročně.
Samozřejmě pokud máte v USA firmu, plynou z toho i nějaké povinnosti. Jednou z nich je například podání daňového přiznání, které musí podat i firmy s nulovým nebo záporným ziskem. Zatímco náklady na založení jsou nízké, pokuty od IRS (pozn.: daňová správa v USA) mohou být značné.

Jaké konkrétní daňové či další výzvy firmy v USA čekají?
Daňový systém je obecně přívětivější a méně byrokratický než v Evropě, ale má svá specifika. Největší výzvou bývá sales tax – obdoba DPH, která není sjednocená a liší se stát od státu.
Firmy musí také správně nastavit transferové ceny mezi mateřskou a dceřinou společností a mít připravenou dokumentaci, která je podloží. Dalším úskalím mohou být srážkové daně pro zahraniční kontraktory a majitele, kterým americké entity platí. V mnoha případech lze využít snížené sazby podle patřičných mezinárodních smluv a následně je v ČR započíst s českou daní. S oběma těmito úkony je schopna pomoci přímo v ČR naše partnerská společnost Accace.
Rozdíly jsou i v náboru lidí – americký trh práce je flexibilnější, ale klíčovou roli hraje nastavení benefitů (např. zdravotní či penzijní pojištění). Tato agenda je často v režii zaměstnavatele a správná nabídka benefitů hraje velkou roli při náboru. Pokud vám nábory v Evropě fungují bez problémů, neznamená to, že vám automaticky budou fungovat i v USA.
Zmínil jste flexibilnější trh práce, jak náročné je ale získat víza pro realokaci klíčových zaměstnanců do USA?
V začátcích si firmy vystačí s cestami na ESTA nebo B2 víza. Pro častější vstupy nebo relokaci zaměstnanců doporučujeme E2 investorská víza nebo L víza pro relokaci interních pracovníků. S klienty spolupracujeme na celém vízovém procesu – od výběru vhodného typu víz až po přípravu dokumentace a business plánu.
V případě E2 víz je důležitá nejen kvalitně připravená žádost, ale i schopnost umět při pohovoru na ambasádě prodat sebe a svůj business. Po získání víz naši klienti volí rozdílené cesty. Někteří do USA přesídlí i s rodinou, jiní volí častější cestování a spoléhají se na místní tým a partnery.
S klienty spolupracujeme na celém vízovém procesu od výběru vhodného typu víz až po přípravu dokumentace a business plánu.
Na jaké kulturní rozdíly je třeba se připravit?
Americké firmy v B2B segmentu jsou mnohem přímočařejší. Nezajímá je, co všechno umíte, nebudou zkoumat všechny detaily vašeho produktu – chtějí vědět, jak jim pomůžete vyřešit problém. Co se týče B2C, zde jednoznačně převládá pohodlí a jednoduchost pro koncového zákazníka.
Naši klienti se často s tímto přístupem setkávají poprvé na konferencích, kde je důležité být dobře připraven. Nejde o to prezentovat výhody vašeho produktu, ale znát problémy vašeho partnera a nabídnout mu řešení. Mít předem domluvené schůzky, uzpůsobené marketingové materiály a promyšlenou sebeprezentaci.
Co nejčastěji firmy v USA překvapí?
Tím prvním překvapením často bývá nízká míra digitalizace. Lidé Ameriku vnímají jako zemi nových technologií, ale to nutně neznamená, že se s těmito technologiemi setkají v každodenní komunikaci s úřady či platebním styku. V mnoha případech je stále potřeba šeková knížka nebo fyzická poštovní adresa.
Překvapí i velikost trhu – znát jeho rozsah je jedna věc, ale čelit jeho výzvám na denní bázi je zcela něco jiného.
Lidé Ameriku vnímají jako zemi nových technologií, ale to nutně neznamená, že se s těmito technologiemi setkají v každodenní komunikaci s úřady či platebním styku.
A co po 20 letech v USA překvapí vás?
Troufám si říct, že už téměř nic. Snad jen konkrétní případy otevřenosti, se kterými se setkávám v obchodním i osobním životě. Vyrůstal jsem v prostředí, kde se otevřenosti a mezilidským vztahům příliš nefandilo.
Dnes jsem Američan, ale reálie z dob mládí se vždy budou lišit od mých amerických vrstevníků.
Co vás motivuje pomáhat dalším firmám při jejich expanzi do USA?
Klienti. Naši klienti jsou lidé s neuvěřitelnými příběhy. Loni jsem chtěl, aby se více poznali, a proto jsem uspořádal první ročník konference USExpand v Praze. Začala se tím utvářet komunita firem, které do USA expandovaly nebo o tom přemýšlejí. Letos na podzim už chystáme druhý ročník a já se nemůžu dočkat, až se zase všichni osobně potkáme.

Accace je náš partner pro evropský trh. Pokud potřebujete poradit s účetnictvím, daněmi nebo transakčním či finančním poradenstvím v Evropě, neváhejte kontaktovat naše partnery v Accace.
Více o Hydra Consulting
Hydra Consulting nabízí komplexní zastoupení pro evropské firmy, které se chystají expandovat na americký trh. Zajišťujeme vše od založení společnosti, daní, HR i víz.
Naše zkušenosti a znalosti s podnikáním na americkém trhu chceme snadno a srozumitelně předávat dál. Těší nás, když naši klienti dosahují svých cílů, a rádi pomůžeme i vám.